Cykloturistická sezóna na slovenskom úseku EuroVelo 13 je už v plnom prúde. Trasu brázdia nielen cyklisti ale i miestny turisti. Plynulá jazda rovinatým terénom a asfaltový povrch (aj keď nie všade úplne ideálny) láka cyklistov nielen zo Slovenska ale i prihraničných krajín.
Trasa EuroVelo 13 vo svojej plnej dĺžke vedie od Barentsovho mora k Čiernemu moru. Celá dĺžka trasy je skoro 10 tisíc kilometrov a je najdlhšou EuroVelo trasou doposiaľ. Slovenskom prechádza 89 kilometrový úsek tejto trasy. Slovenský cykloklub pôsobí od roku 2014 ako národný koordinátor EuroVelo trás na Slovensku a teda i tohto úseku.
Kultúra a príroda na zelenom páse
V roku 2019 sa Slovenský cykloklub zapojil do cezhraničného projektu INTERREG SK – AT „Kultúra a príroda na zelenom páse“ ktorého cieľom je obnova cykloturistického značenia a zlepšenie cykloturistickej infraštruktúry na slovenskom a rakúskom úseku trasy EuroVelo 13.
Práce na projekte stále napredujú, jeho ukončenie je už v dohľade a tak sa „finišujú“ všetky terénne práce. Vďaka projektu na trase pribudlo 15 nových storytelling panelov, ktoré informujú o kultúre, prírode a pamiatkach na trase. Pribudli i dve nové odpočívadlá. Opravili sme 5 mapových stojanov, kde boli dodané nové aktuálne mapy a taktiež sme opravili 20 náučných panelov, ktoré doteraz popri trase chátrali. Očistili sa aj niektoré úseky na trase.
Obnova značenia na trase EuroVelo 13
Okrem spomenutého sa obnovili a zhustili prvky cykloorientácie na celej dĺžke EuroVelo 13. Pribudli nové cyklosmerovníky, vymenili sa poškodené prvky cykloturistického značenia, doplnili sa chýbajú prvky, zhustila sa cykloorientácia a očistilo sa okolie cyklosmerovníkov.
Pred samotnou realizáciou obnovy značenia predchádzalo jeho zmapovanie, čím sa zisťoval aktuálny stav cyklosmerovníkov a cyklotabuliek. Zistené boli viaceré nedostatky, ktoré sú už odstránené. Na trase sa pred obnovou nachádzali vylámané tabuľky, poškodené alebo chýbajúce cyklosmerovníky, či inak zničené značenie. Vďaka projektu boli tieto prvky opravené, vymenené a doplnené. Taktiež pribudlo viacero nových miest cykloorientácie a to predovšetkým na miestach, kde by cyklista vedel ľahko zablúdiť.
Cykloturistické značenie bolo z prostriedkov projektu obnovené v celkovej 89 kilometrovej dĺžke trasy EuroVelo 13 – Cesta Železnej opony.
Veľkým lákadlom je i nový cyklomost VYSOMARCH, ktorý prepája slovenskú obec Vysokú pri Morave s rakúskym Marchegoom. Jeho výstavba bola realizovaná z prostriedkov cezhraničnej spolupráce medzi Bratislavským samosprávnym krajom a regiónom Dolné Rakúsko. Most ponad rieku Morava bol slávnostne otvorený 7. mája a prepája slovenský úsek medzinárodnej trasy EuroVelo 13 s rakúskou národnou trasou KTM.
Cyklisti si vďaka mostu vedia spraviť približne 20 kilometrové "kolečko" medzi VYSOMARCHOM a Cyklomostom Slobody. Úsek je vhodný na krátke rodinné cyklovýlety, cyklotréning, či ľahkú cykloturistiku. Nový most sa nachádza priamo na medzinárodnej trase EuroVelo 13.
V rámci projektu pribudnú na trase ešte tri nové cykloservisné stojany, ktoré napomôžu cyklistom v núdzi. Vďaka nim si budú môcť napríklad dofúkať koleso, opraviť defekt, či dotiahnuť povolenú sedačku.
Pevne veríme že zrealizované práce cykloturistov a cyklistov potešia a padnú na úžitok. Projekt je financovaný zo zdrojov Európskej Únie.